Regulamentul privind transportul deșeurilor (WSR) este un act legislativ cheie în trecerea către lanțuri valorice circulare. Procedurile împovărătoare și lipsa de armonizare înrădăcinată în actuala reglementare oferă un avantaj lanțurilor valorice liniare, în loc să stimuleze transportul de deșeuri pentru reciclare și comercializarea materiilor prime provenite din reciclare (RMR).
Cu toate acestea, propunerile lansate astăzi de Comisia Europeană pun probleme majore care vor pune în pericol ambițiile Europei privind economia circulară.
Reciclatorii europeni susțin pe deplin obiectivul de a aborda mai bine comerțul ilegal cu deșeuri și exporturile de deșeuri neprelucrate către țările care nu au infrastructura pentru o tratare adecvată. Astfel de exporturi nu numai că amenință sănătatea umană și mediul înconjurător, ci reprezintă și o pierdere economică majoră pentru industria de reciclare din Europa.
Cu toate acestea, nereușind să facă distincția între gunoiul și RMR care îndeplinesc specificații stricte de calitate, propunerea nu atinge condițiile de concurență egale cu materiile prime extrase, care nu sunt supuse unor astfel de constrângeri în legislația UE.
„Industria de reciclare din Europa este alimentată de IMM-uri și companii mari, care angajează direct peste sute de mii de europeni și, indirect, mulți alții. După cum se subliniază în recenta scrisoare semnată de 300 de federații și companii naționale europene de reciclare, supunerea RMR – care sunt încă clasificate ca deșeuri nepericuloase – la restricții la export va reprezenta, în absența unor piețe finale securizate pentru materiale circulare în UE, o amenințare vitală pentru reciclatorii europeni, fie ele IMM-uri sau mari companii multinaționale, și subminează crearea de locuri de muncă industriale verzi în Europa.”